FSO i jej kultowe auto: Warszawa

Jeden z najsłynniejszych polskich samochodów, produkowany w latach 1951-1973. Symbol PRL. Dziś auto kultowe, które podziwiamy na wystawach motoryzacyjnych, wynajmujemy do ślubu i na specjalne okazje. Ulubienica fotografów. Do dziś ma fanów i wielbicieli, którzy posiadane przez siebie auta hołubią niczym dzieci. Ulubienica fotografów. Do dziś ma fanów i wielbicieli, którzy posiadane przez siebie auta hołubią niczym dzieci.

 

FSO Warszawa to pierwszy seryjnie produkowany w Polsce samochód. Niestety, jak wiele modeli aut produkowanych w siermiężnej rzeczywistości komunistycznej była autem przestarzałym w momencie projektu i wdrożenia do produkcji, a jednak …. naród spragniony był luksusu w postaci własnego samochodu i nikt się nie przejmował brakami w urodzie, wyposażeniu czy przestarzałymi liniami nadwozia.

 

Odbudowa polskiego przemysłu motoryzacyjnego po wojnie

Po II wojnie światowej w Centralnym Urzędzie Planowania utworzono specjalną komisję do spraw przemysłu, której zadaniem była odbudowa polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Rozpoczęto starania o uzyskanie licencji na produkcję pojazdu. Ze względu na przedwojenną współpracę negocjowano głównie z włoskim Fiatem, umowę podpisano w lipcu 1948 roku. Na Żeraniu rozpoczęto budowę hal fabrycznych, gdzie miała zostać rozpoczęta produkcja Fiata 508, a później Fiat 1100. Umowa pozwalała Polsce na produkcję 20 tysięcy samochodów samochodów na licencji, za którą  Rzeczpospolita Ludowa płacić miała węglem i wyrobami przemysłu metalowego. Takie były plany, które jednak nie doszły do skutku. W 1949 zerwano umowę z Fiatem. Podobno sam Józef Stalin sprzeciwił się współpracy  sojusznika z krajem ze “zgniłego, kapitalistycznego Zachodu”.

 

Fabryka Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu

Budowa fabryki samochodów na Żeraniu szła ekspresowym tempem, tymczasem nie bardzo było co produkować w nowoczesnych halach. “Na szczęście” Polska miała rosyjskiego wielkiego brata, dzięki któremu w styczniu 1950 roku podpisano umowę na produkcję M-20 Pobieda (wcale nie “bieda” tylko “zwycięstwo”). Pobieda już od kilku lat produkowana była w ZSRR na licencji Forda Model B. 6 listopada 1951 roku o godzinie 14:00 zjechał z taśmy montażowej pierwszy samochód, zmontowany całkowicie z części sprowadzonych z ZSRR, co odbiło się szerokim echem w kraju i bloku państw socjalistycznych.

 

Dwadzieścia dwa lata produkcji

Na mocy plebiscytu, zorganizowanego wśród pracowników fabryki, auto zyskało nazwę “Warszawa”, mimo, że pierwsze modele produkowane na Żeraniu były produkowane z części importowanych z ZSRR i były dokładnym odwzorowaniem rosyjskiego modelu. Z czasem polscy konstruktorzy mieli coraz większy udział w produkowanych modelach, a całkowicie polska Warszawa zjechała z taśm montażowych w 1956 roku. W ciągu 22 lat wyprodukowano ponad 250 tys sztuk tych samochodów. Ostatnia Warszawa zjechała z taśmy 30 marca 1973 roku. Warszawy eksportowane były do 25 krajów, głównie bloku wschodniego, ale też polski samochód trafiał do Chin, na Kubę, do Brazylii, Libii i Finlandii.

 

Całkiem współcześnie…

Samochód FSO Warszawa  został użyty w filmie “Żelazna małpa 2”, wyprodukowanym w Hongkongu w 1996 roku. Skąd wzięła się z Azji? Jedna z teorii, uzasadniających obecność Warszawy w tym filmie, głosi, że samochód to zachowany eksponat pochodzący jeszcze z czasów eksportu do Azji za czasów produkcji tych samochodów, a później sprzedany lub wypożyczony albo na potrzeby filmu, albo osobie prywatnej.

Dzisiaj Warszawa, której produkcję zakończono ponad 40 lat temu, jest kolekcjonerskim rarytasem, za który trzeba słono zapłacić, chociaż cena jest uzależniona od stanu technicznego. Im lepszy – tym więcej.

 

Autor artykułu
Artykuł przygotowany przez firmę AUTO-HOL Grzegorz Gliński oferującą całodobową pomoc drogową na terenie Warszawy.
 
 

Katagoria: modele historyczne
Słowa kluczowe: , , , , , ,
Opublikowano 12 miesięcy temu.
Publikacja była czytana: 1521  razy.