Dacia – czyli pomysł na rodzinne auto

Konstruktorzy Dacii mieli jedno nadrzędne zadanie: stworzyć solidny, rodzinny samochód, który będzie dostępny dla wszystkich. Nie było łatwo spełnić rosnące wymagania, ale w końcu się udało.

 

Choć początki rumuńskiej marki wiążą się z produkcją silników dla samolotów, Dacia budzi dziś wśród Polaków skojarzenia głównie z najpopularniejszym SUV-em – Dusterem i nieśmiertelną „Loganką”. Przedsiębiorcy docenili Dokker Van, ale gama samochodów marki jest teraz o wiele większa: http://www.dacia.pl/samochody-nowe/pelna-gama/.

W historii Dacii nie wszystkie modele były ładne, ale za to bardzo funkcjonalne i wytrzymałe. W końcu każdy, kto był w Rumunii powie, że wymagający klimat, kiepski stan dróg prowadzących serpentynami przez górskie łańcuchy Karpat − to prawdziwe wyzwanie dla aut, które po prostu muszą być niezawodne. To był zawsze priorytet, ale wyzwaniem, jakie stanęło przed konstruktorami było stworzenie auta spełniającego wszystkie wymagania rodziny – a te ciągle rosły.

Pierwszym podejściem była Dacia Lastun, która w latach ’80 miała być konkurencją dla Fiata 126p. Na pewno było to auto ekonomiczne, bo paliło tylko 3,3 l, ale niestety naprawdę mikroskopijne. Już wtedy okazało się, że rodzina potrzebuje więcej przestrzeni, która gwarantuje komfort podróżowania. Drugim podejściem była Dacia Nova, która jako pierwsza miała klimatyzację i charakteryzował ją wyższy standard, jednak cenowo była poza zasięgiem przeciętnej rodziny. Wielkim  sukcesem okazała się dopiero Dacia Logan – efekt współpracy z Francuzami, którzy w 1999 roku wykupili markę. Osobówka klasy B, która z założenia miała kosztować poniżej 5 000 euro, od 2004 roku stała się prawdziwym bestsellerem Dacii, więc szybko wprowadzono też wersje pick-up, van i minivan, a w 2008 roku (wykorzystujący jej doceniane rozwiązania) hatchback pod nazwą Sandero.

 

DACIA DUSTER (H79) PHASE 2 PRIME

Dacia Duster (H79)

Ogromnym sukcesem okazał się też Duster – SUV wprowadzony na rynek w 2010 roku, który od początku chwalono za bardzo dobry stosunek ceny do jakości. Wkrótce stał się najlepiej sprzedawanym modelem koncernu Renault. Wysoki prześwit i wytrzymałość otworzyły mu drogę na rynki azjatyckie i amerykańskie, milionowy egzemplarz kupiono w Brazylii. Sukces Dacii był znaczący – okazało się, że wykup marki przez Francuzów naprawdę się opłacił.  Dacii przybywało nowych klientów, oprócz fabryki w Pitesti powstały dwa zakłady w Maroku. Dustera chwalono za zdolności terenowe, ale o dziwo, często wybierany jest jako auto rodzinne – bezpieczne, przestronne, choć oczywiście jak na potrzeby dużej rodziny nieco za małe.

dacia lodgy wewnatrz

Dacia Lodgy

W tej kategorii rumuńska marka ma inną propozycję – Lodgy z opcją siedmiu miejsc. Ogromne, przestronne i ładowne auto w przystępnej cenie zadebiutowało na rynku w 2012 roku i od razu zyskało tytuł Rodzinnego Samochodu Roku. Lodgy ma sprawnie i równomiernie działającą wentylację, dużo miejsca na nogi, a w drugim rzędzie na mocowaniach Isofix mieszczą się obok siebie trzy foteliki, co stanowi naprawdę imponujący wynik. Nazwa miała sugerować komfort – i tak rzeczywiście jest, projektanci zadbali o wygodę podróżowania całej rodziny. Niezależne testy Euro NCAP potwierdziły też wysokie standardy bezpieczeństwa. Nowoczesny silnik Diesla pozwala obniżyć spalanie, a więc kolejnym plusem jest oszczędność. Lodgy nie skusi fanów ostrej i dynamicznej jazdy, ale na wycieczki z dzieciakami nadaje się idealnie. Tym bardziej, że przy tak miękkim zawieszeniu zasypiają od razu.

Droga konstruktorów Dacii do stworzenia spełniającego większość wymagań auta rodzinnego nie była łatwa, ale jak widać, poradzili sobie naprawdę dobrze.

 
 

Katagoria: nowe modele
Słowa kluczowe: , , , , ,
Opublikowano 2 lata temu.
Publikacja była czytana: 2989  razy.