ŠKODA Kodiaq

 

Silniki

Na początku sprzedaży ŠKODY Kodiaq paletę silników tworzy pięć jednostek: trzy silniki TSI i dwa TDI. Silniki te mają pojemność skokową 1,4 i 2,0 litry, rozpiętość mocy sięga od 92 kW (125 KM) do 140 kW (190 KM). Zarówno silniki benzynowe jak i wysokoprężne mają bezpośredni wtrysk paliwa, są turbodoładowane i spełniają normę czystości spalin Euro 6. We wszystkich silnikach funkcja Start-Stop, odzysk energii hamowania i wysokosprawna regulacja temperatury zapewniają małe zużycie paliwa mimo dużej mocy jednostkowej.

Silnik 2,0 TDI występuje w dwóch wersjach mocy. W podstawowej ma moc 110 kW (150 KM) i moment obrotowy 340 Nm. W wersji o większej mocy osiąga 140 kW (190 KM) i 400 Nm. Podstawowy TDI zużywa na 100 km średnio 5,0 litrów oleju napędowego (131 g CO2/km). Mocniejszy diesel rozpędza duży SUV od zera do 100 km/h w 8,6 sekundy i pozwala osiągnąć prędkość 210 km/h.

Paletę silników benzynowych tworzą dwa 1,4 TSI i jeden 2,0 TSI. Kompaktowy czterocylindrowiec w podstawowej wersji rozwija moc 92 kW (125 KM) i moment obrotowy 200 Nm. Jego zużycie paliwa według NEFZ wynosi 6,0 litrów na 100 km, co odpowiada emisji CO2 140 g/km. W silniejszej wersji silnik 1,4 TSI osiąga 110 kW (150 KM) i 250 Nm; technika ACT (Active Cylinder Technology) przy małym obciążeniu i małej prędkości obrotowej odłącza drugi i trzeci cylinder. W największej mocy silniku benzynowym, 2,0 TSI, nowy sposób spalania mieszanki umożliwia uzyskanie dużej sprawności. Jego moc wynosi 132 kW (180 KM), moment obrotowy 320 Nm.

 

Przeniesienie napędu

ŠKODA Kodiaq może być wyposażone w różne skrzynie biegów. Zależnie od silnika do dyspozycji jest sześciostopniowa ręczna skrzynia biegów oraz sześcio- lub siedmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów DSG.

Nowa 7-stopniowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem ma w ŠKODZIE swą premierę. Jest to skrzynia biegów, która została zaprojektowana dla silników o dużej mocy i momencie obrotowym do 600 Nm. Skrzynia biegów DSG ma bardzo zwartą budowę i umożliwia szybką i komfortową zmianę biegów.

Kierowca może korzystać z automatycznej zmiany biegów D i S albo samemu zmieniać biegi dźwignią sterującą lub manetkami przy kierownicy. Gdy w opcjonalnym wyborze trybów jazdy, Driving Mode Select, zostanie wybrany tryb Eco, włącza się funkcja jazdy wybiegiem: gdy przy prędkości jazdy ponad 20 km/h kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, rozłącza się napęd – ŠKODA Kodiaq jedzie rozpędem.

Oba silniki o największej mocy – TDI 140 kW (190 KM) i TSI 132 kW (180 KM) – występują w połączeniu z 7-stopniową skrzynią biegów DSG i napędem na cztery koła. Ta kombinacja jest nowością w ŠKODZIE. Do silnika 1,4 TSI 110 kW (150 KM) z napędem na cztery koła można zamówić ręczną 6-stopniową skrzynię biegów lub 6­stopniową DSG, wersja z przednim napędem jest połączona z 6-stopniową skrzynią biegów DSG. Podstawowy silnik wysokoprężny z napędem 4×4 jest oferowany z 6­stopniową ręczną skrzynią biegów lub z 7-stopniową DSG, wersja z przednim napędem tylko z 7-stopniową DSG. Podstawowy silnik TSI występuje w połączeniu z ręczną 6-stopniową skrzynią biegów i przednim napędem.

Do większości silników jest dostępny napęd 4×4 z elektroniczną regulacją. Zapewnia on bardzo dobre przeniesienie napędu, stabilność i bezpieczeństwo jazdy – także poza asfaltowymi drogami.

Sercem napędu 4×4 jest hydraulicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe z elektroniczną regulacją. Napęd na cztery koła pracuje inteligentnie i szybko. Sterownik napędu na cztery koła na bieżąco oblicza potrzebny moment napędowy dla tylnej osi. Dzięki szybkiej regulacji zależnej od stanu jazdy niemal nie występują straty przenoszenia napędu. Podczas hamowania silnikiem lub przy małym obciążeniu napęd jest przenoszony tylko przez przednią oś dla oszczędności zużycia paliwa.

 

Zawieszenie

Także w układzie zawieszenia ŠKODY Kodiaq jest dużo zaawansowanej techniki. Niektóre elementy przedniej osi z kolumnami McPhersona są wykonane z aluminium, stalowa czterowahaczowa oś tylna niezależnie od siebie przenosi siły wzdłużne i poprzeczne. Elektromechanicznie wspomagany układ kierowniczy ŠKODY Kodiaq zapewnia dobry kontakt z nawierzchnią i ściśle współpracuje z niektórymi funkcjami wspomagania kierowcy.

Zakres wyposażenia dodatkowego sięga tu aż do polerowanych kół 19-calowych. Hamulce – z dużymi wentylowanymi tarczami z przodu – są trwałe i zapewniają dobre hamowanie. Podczas dynamicznej jazdy na zakrętach elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS+, będąca funkcją układu stabilizacji toru jazdy ESC, ułatwia prowadzenie samochodu i polepsza bezpieczeństwo zarówno w modelu z przednim napędem jak i z napędem na cztery koła.

Na życzenie ŠKODA wyposaża swój duży SUV w funkcję wyboru profilu jazdy, Driving Mode Select. Funkcja ta umożliwia kierowcy zmianę sposobu sterowania pracą silnika i skrzyni biegów DSG, działania wspomagania kierownicy, układu klimatyzacji i innych podzespołów w trybach Normal, Eco, Sport i Individual.

Kolejną opcją wyposażenia jest adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC (Dynamic Chassis Control) połączona z wyborem profilu jazdy, Driving Mode Select. W tym rozwiązaniu elektrozawory regulują pracę amortyzatorów zależnie od sytuacji. W połączeniu z wyborem profilu jazdy funkcja dopasowuje charakterystykę tłumienia amortyzatorów do stylu jazdy i nierówności drogi. Z DCC kierowca może wybrać tryb normalny, komfortowy lub sportowy.

ŠKODA Kodiaq potrafi jechać dalej także tam, gdzie kończy się utwardzona nawierzchnia. Po naciśnięciu przycisku samochód przechodzi w tryb Offroad (opcja dla wersji 4×4 w połączeniu z wyborem profilu jazdy, Driving Mode Select). Wtedy zawieszenie, sterowanie pracą silnika i układ hamulcowy nastawiają sposób działania specjalnie na warunki terenowe. Chodzi przy tym przede wszystkim o ruszanie, przenoszenie napędu na nawierzchnię oraz o hamowanie. W trybie Offroad funkcja wspomagania zjazdu przez odpowiednie hamowanie ułatwia bezpieczny zjazd po zboczu.

 

 
Źródło: Škoda

 

 
 

Katagoria: nowe modele
Słowa kluczowe: , , , , ,
Opublikowano 1 rok temu.
Publikacja była czytana: 2823  razy.