Jak znaleźć zaufanego mechanika. Pięć wskazówek

Znalezienie dobrego mechanika może graniczyć z cudem, może być kosztowne i długotrwałe. Nigdy nie wiadomo, w którym momencie jesteśmy naciągani na kosztowne naprawy, a liczyć na ludzką uczciwość po prostu trudno.

 

Fora tematyczne dają z reguły obraz zafałszowany, więc poszukiwania wskazówek dotyczących wyboru warsztatu nie mogą ograniczyć się tylko do wiedzy internetowej. Dobrze popytać znajomych, jednak czasem jest tak, że o ile fachowiec nie będzie próbował oszukać kogoś, kto ma niejakie pojęcie o budowie samochodu i mechanice samochodowej, o tyle zupełnego laika w tym względzie może potraktować w „odpowiedni” sposób. Przecież wiedza kosztuje.

Wskazówka pierwsza – polecenia i rekomendacje

Na pewno najcenniejsze będą wskazówki znajomych i ich rekomendacje. Osobista wizyta w warsztacie udzieli cennych wskazówek, przy których może zapalić się światełko ostrzegawcze. Niezbyt przyjemny mechanik, nie zagłębiający się w szczegóły ewentualnej naprawy, taki, który nie chce dokładnie wytłumaczyć, na czym będzie polegała, natomiast z chęcią stawiający diagnozę w stylu „pół silnika do wymiany”, nie powinien wzbudzać zaufania. Otoczenie warsztatu też jest istotne, walające się wszędzie śmieci, brud, niedbale rozrzucone narzędzia nie świadczą dobrze o danym miejscu.

Wskazówka druga

Już wiesz, że powinieneś obejrzeć warsztat, rzucić okiem na pracę mechaników. Powinieneś też dowiedzieć się, czy warsztat posiada ubezpieczenie OC, dzięki czemu nie będzie ponosił kosztów napraw wynikłych losowych. Porównaj również ceny za tę samą usługę w kilku warsztatach.

Wskazówka trzecia

Nie zawsze też autoryzowane serwisy nie zawsze się sprawdzą. Panuje w nich dosyć duża rotacja pracowników, co oznacza, że doświadczeniem i wiedzą mechaników może być krucho, ponadto ceny za usługi bywają horrendalne. Z drugiej strony, w przypadku źle wykonanej naprawy łatwiej wynegocjować ponowną naprawę lub zwrot pieniędzy. Często na forach polecane są duże warsztaty. W opiniach z kolei znajomych powodzeniem cieszą się małe, dwustanowiskowe warsztaty. Jednak wielkość zakładu mechaniki pojazdowej nie ma w tym przypadku znaczenia. Liczą się umiejętności i uczciwość, taka zwyczajna, ludzka i ta zawodowa. Jak nie wiem, to nie robię, a nie uczę się na czyimś aucie, licząc, że w końcu trafię z diagnozą. U lekarza to by nie przeszło, więc dlaczego ma przechodzić u mechanika?

Wskazówka czwarta

Komunikacja z klientem jest ważna. Bezcenne są informacje, co dokładnie się zepsuło, ile będzie kosztowała naprawa, jakie części zamawiać, zamienniki, oryginały, nowe czy używane. Dobry mechanik zaproponuje profilaktyczną wymianę zużytych części, jeśli widzi, taką konieczność, a auto i tak jest „rozebrane”, dzięki czemu zapobiega częstszym wizytom klienta w zakładzie. Nie dlatego, że nie chce go zbyt często widzieć, ale dlatego, że lepiej zapobiegać, niż „leczyć”. Reasumując, dobry mechanik wykona naprawę zanim powstanie większy kłopot z autem.

Wskazówka piąta

Przy odbiorze auta powinniśmy otrzymać stare części. Można sprawdzić ich numery seryjne w sklepie z częściami samochodowymi, czy na pewno pochodzą z naszego auta. Na nowe części powinniśmy otrzymać gwarancję, co pozwala uniknąć takiej sytuacji, gdzie płacimy za nowe a otrzymujemy używane. Dobrze też dokładnie przejrzeć rachunek pod kątem wykonanych i opłaconych usług, prosząc o wyjaśnienie niezrozumiałych pozycji wyszczególnionych w rozliczeniu.

Klient, który przyjeżdża do warsztatu i mówi, że mechanik ma zrobić wszystko, co trzeba, sam siebie skazuje na dodatkowe koszty, bo w aucie używanym zawsze znajdzie się coś, co można zrobić, mimo że czasem są to naprawy, które nie są powiedzmy, krytyczne. W warsztacie musisz zlecać naprawy konkretne, a jeśli coś dodatkowego będzie wymagało interwencji mechanika, to ty, jako właściciel, musisz o tym zostać poinformowany, znać koszty i wyrazić zgodę na dodatkową naprawę lub nie.

Dlatego do warsztatu jedź z listą usterek i na miejscu przekaż ją mechanikowi. Sprawdź poziom płynów eksploatacyjnych i paliwa, pokaż ewentualne uszkodzenia karoserii lub wnętrza, spisz poziom licznika. Z auta usuń wszystko, co mogłoby zaginąć. Unikniesz w ten sposób nieporozumień.

Autor artykułu
Artykuł został przygotowany przez firmę Autoserwis Fast-Trans z Poznania specjalizującej się w pomocy drogowej i naprawie aut osobowych, dostawczych i ciężarowych.
 
 

Katagoria: porady warsztatowe
Słowa kluczowe: , , , , , , , , , ,
Opublikowano 2 lata temu.
Publikacja była czytana: 2306  razy.