Pilnuj się w warsztacie

Nie od dziś wiadomo, że z naszą uczciwością bywa różnie. Z jednej strony, zdajemy sobie sprawę z naszej ignorancji w kwestii awarii samochodu, polegając na wiedzy i doświadczeniu mechanika. Z drugiej, czy mechanik tego nie wykorzystuje?

 

Niewiele zarabiamy, więc oszczędzamy

Właściciele prywatnych samochodów starają się obniżyć koszty naprawy auta w sposób maksymalny. Normą więc stało się załatwianie wszystkiego, co związane z naprawą na „słowo”, które jednak nie staje się podstawą do realizowania roszczeń wobec warsztatu w przypadku pojawienia się problemów z jakością wykonanej usługi.

Odpowiedzialność warsztatu za wykonaną usługę

Teoretycznie i praktycznie rzecz biorąc, nauczyliśmy się, że możemy do woli korzystać z prawa gwarancji, zwłaszcza przy zakupie towaru lub usługi. Dlaczego więc tak ciężko uzyskać gwarancję na prace wykonane przez warsztat samochodowy? Zapewne dlatego, że na wszystkie zakupione towary, zlecone usługi bierzemy paragon bądź fakturę. Na naprawy wykonywane w warsztacie – z reguły nie. Oczywiście, warsztat nie jest bezkarny, a za źle wykonaną usługę może ponieść konsekwencje wynikające z ogólnych zapisów kodeksu cywilnego. One precyzują, w jak domagać się usunięcia wad lub rekompensaty za poniesione straty. Duże warsztaty mają wykupione polisy OC, które pokrywają ewentualne roszczenia klientów, zwłaszcza w przypadku,gdy winę ponoszą mechanicy lub w wyniku błędu mechaników doszło do większych uszkodzeń.

Gwarancja na usługi wykonane przez warsztat

Niemało przypadków kłopotów z samochodem wynika z celowego działania warsztatów. Jedno zrobić, drugie zepsuć, tak aby klient często gościł w serwisie. Warsztaty oszukują, pobierając opłaty za usługi serwisowe, które nigdy nie miały miejsca, jak na przykład wymiana oleju w silniku czy paska rozrządu, co w efekcie prowadzi do awarii pojazdu. Wiadomo, czasem to niedopatrzenie, więc uczciwy warsztat będzie współpracował, aby wyrównać starty klienta, jednak, jeśli warsztat nie chce współpracować, a oszustwo można udowodnić, to nawet wówczas, gdy koszty są stosunkowo niewielkie, lub szansa na odzyskanie pieniędzy znikoma, można zgłosić sprawę policji lub prokuraturze.

Dlaczego lepiej kupić w warsztacie części z usługą montażu?

W przypadku, kiedy w aucie zakładano nowe części, które zakupił warsztat, mamy do czynienia ze sprzedażą konsumencką, a co za tym idzie, łatwiej powołać się na niezgodność towaru z usługą, a tym samym łatwiej dochodzić swoich racji, w przypadku, gdy zamontowana część niezgodna jest z deklarowaną, na przykład pochodzi od innego producenta czy była używana, a miała być nowa. W tym wypadku możesz zażądać usunięcia niezgodności przez naprawę auta lub obniżenie ceny a nawet zwrot kosztów. Żądanie powinno zostać złożone na piśmie, a sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do niego i podjęcie decyzji, czy daną część naprawi czy wymienił. Jeśli sprzedawca nie ustosunkuje się do żądań klienta w wyznaczonym terminie, wówczas za zasadny uznaje się fakt, że z żądaniami się zgodził.

Sprzedaż konsumencka ma miejsce wówczas, gdy zakupu dokonała osoba prywatna. Co ważne, przez dwa lata sprzedawca odpowiada za sprzedaną i założoną do samochodu część, a zwłaszcza, za jej poprawne działanie, nawet wówczas gdy warsztat nie udzielił na tę część gwarancji. Zasada ta nie dotyczy części, które przestały działać, bo się o prostu zużyły w czasie eksploatacji. Zasady sprzedaży konsumenckiej tym różnią się od gwarancji, że warunki gwarancji podaje producent, natomiast w tym przypadku odpowiedzialność ponosi sprzedawca. Dlatego lepiej kupić części z montażem w warsztacie, niż szukać ich na własną rękę i liczyć, że warsztat je dobrze założy.

Przepisy konsumenckie dotyczące niezgodności towaru z umową nie obejmują usług, a gwarancja dla usług serwisowych nie jest obowiązkowa. Wyegzekwowanie zaś należności od warsztatu wymaga uzyskania opinii rzeczoznawcy i skierowania sprawy na drogę sądową, co pochłania zarówno czas, jak i pieniądze. Czasem wręcz gra nie jest warta świeczki. Potwierdzeniem dokonanych napraw powinna być szczegółowa faktura. Na niej powinny znaleźć się pozycje dotyczące wykonanych napraw oraz użytych części, stare części warsztat powinien ci pokazać lub oddać.

Autor artykułu:
Artykuł został przygotowany przez warsztat blacharsko-lakierniczy Auto-Serwis Wacholc z Koszalina – autowacholc.pl
 
 

Katagoria: porady warsztatowe
Słowa kluczowe: , , , , , , ,
Opublikowano 1 rok temu.
Publikacja była czytana: 1429  razy.