Proces lakierowania samochodowego

Znawcy motoryzacji wiedzą, że lakierowanie samochodów jest pewnego rodzaju sztuką. Proces lakierowania składa się z kilku części i każdy etap lakierowania jest niezmiernie ważny i błąd popełniony, na którymś z etapów skutkuje gorszym efektem końcowym. Uszkodzenia lakieru samochodowego są jedną z najczęstszych usterek z jakimi borykają się kierowcy.

 

Znajomość dobrego lakiernika samochodowego pozwoli zaoszczędzić nam sporo nerwów, ale przede wszystkim czasu. Poniżej przedstawiam opis poszczególnych etapów lakierowania samochodów.

 

Przygotowanie powierzchni do lakierowania

Jest to niezmiernie ważny etap. Odpowiednie przygotowanie powierzchni do lakierowania sprawi, że w przyszłości nie będzie problemów z korozją, a nowo nałożony lakier będzie wyglądał jakby auto dopiero wyjechało z fabryki.

Wielu lakierników chcąc zaoszczędzić trochę czasu, omija ten etap lub wykonuje go bardzo niestarannie. Jest do żmudny proces, który wymaga dużo cierpliwości, ponieważ konieczne jest „zdarcie” starego lakieru. Można to wykonać przy użyciu papieru ściernego (ręcznie lub przy użyciu odpowiednich do tego narzędzi). Wielkość powierzchni, którą trzeba zeszlifować zależy głównie od stopnia uszkodzenia lakieru.

Przed rozpoczęciem szlifowania niezbędne jest rozpoznanie powierzchni, tak aby użyć odpowiednich materiałów do szlifowania, żeby nie powstały zbyt głębokie rysy. Najczęściej naprawom poddawane są konkretne elementy np. lusterka, które często są obcierane podczas parkowania, czy na parkingach sklepowych. W takich przypadkach proces ten nie jest czasochłonny.

Sytuacja wygląda zupełnie inaczej, gdy trzeba przygotować powierzchnię do lakierowania całego samochodu. Konieczne jest usunięcie starego lakieru z każdego elementu auta. Jeżeli w samochodzie widoczne są ogniska korozji, to niezbędne będzie usunięcie jej poprzez zeszlifowanie, a gdy jest to głęboka korozja należy wyciąć skorodowany element i zastąpić „zdrowym” elementem karoserii. Jest to często spotykane w starych samochodach, które chcemy odrestaurować.

Warto dodać, że profesjonalne warsztaty zajmujące się lakierowaniem samochodów posiadają odpowiednie pomieszczenia do przygotowywania elementów pod lakierowanie i osobne do samego lakierowania. Dzieje się tak, ponieważ na świeżo położonym lakierze nie mogą znaleźć się absolutnie żadne zanieczyszczenia (kurz, owady, etc.). Gdy powierzchnia jest już bez rdzy i wyszlifowana, kolejnym etapem jest jej odtłuszczenie. Do tego celu stosuje się benzynę ekstrakcyjną.

 

Użycie podkładu wytrawiającego

Używany jest on jedynie przez specjalistów wysokiej klasy. Zabezpiecza on karoserię samochodu przed powstawaniem korozji, a sam lakier przed powstawaniem różnego rodzaju pęcherzy.

 

Nałożenie lakieru

Obecnie na rynku dostępnych jest mnóstwo lakierów samochodowych różnych producentów. Niestety każdy z nich posiada różny skład chemiczny, a co za tym idzie lakiernicy muszą odczekiwać różne okresy czasu pomiędzy nakładanymi warstwami lakieru. Niezbędne jest stosowanie się do instrukcji zalecanych przez producenta. Liczba warstw lakieru również ustalona została przez firmę produkującą dany lakier. Po nałożeniu wszystkich warstw kolorystycznych, na samym końcu nakłada się warstwę lakieru bezbarwnego. Po gruntownym wyschnięciu myje się całą lakierowaną powierzchnię.

Autor
Artykuł został przygotowany przez firmę FastServ z Poznania – profesjonalnego mechanika samochodowego, oferującego naprawy SMART, blacharstwo, lakiernictwo i pełen zakres usług serwisowych.

 
 

Katagoria: porady warsztatowe
Słowa kluczowe: , , , , , , , ,
Opublikowano 1 rok temu.
Publikacja była czytana: 1484  razy.