Dlaczego nie warto oszczędzać na układzie hamulcowym

Układ hamulcowy jest podstawą naszego samochodu, jak i naszego bezpieczeństwa. Oszczędzanie na tym elemencie jest bardzo ryzykowne zwłaszcza, że jego nie jest on specjalnie drogi. Układ hamulcowy, to przede wszystkim elementy mające na celu zatrzymanie pojazdu będącego w ruchu oraz utrzymanie go w miejscu np. na pochyłości.

 

System układu hamulcowego nie jest przesadnie skomplikowany. Jego działanie wspomagają różne elektroniczne przedmioty. Kiedy wciskamy pedał hamulca, w układzie hamulcowym rośnie ciśnienie płynu, który wywiera napór na klocki, te zaś ściskają tarczę hamulcową. Ważnymi elementami jest także pompa płynu hamulcowego i serwo, które wspomagają siłę docisku. Tarcze i klocki zamieniają energię kinetyczną w cieplną. To właśnie te niewielkie kawałki metali i stopów, odbierają samochodowi chęć ciągłego poruszania się. Jest to praca tytaniczna. W starszych pojazdach na tylnej osi często zamontowane są hamulce bębnowe, które różnią się tym, że to nie klocki ściskają tarcze, ale szczęki rozpychają się w bębnie.

 

Tarcze hamulcowe

Nie istnieje zasada mówiąca, kiedy należy je zmienić. Najczęściej wytrzymują od 60 do 90 tysięcy km przebiegu. Mają swoją graniczną grubość, poniżej której nie warto schodzić. Grubość tarcz hamulcowych można zmierzyć suwmiarką i warto zrobić to precyzyjnie, ponieważ tarcze zużywają się wolno, o 2-3 mm na kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Więc na przykład 0,3 mm do granicy zużycia oznacza, że spokojnie przejedziemy kilka czy kilkanaście tysięcy kilometrów.

 

Klocki hamulcowe

Zużywają się 2-3 razy szybciej niż tarcza hamulcowa. Posiadają linię oznaczającą dopuszczalny poziom starcia. Należy sprawdzać to przynajmniej 2-3 razy w roku. Klocki dość łatwo jest wymienić, poradzimy sobie z tym doskonale sami, dysponując podstawowym zestawem narzędzi domowych. Zarówno tarcze jak klocki nie są drogim wydatkiem który zrujnuje nasz portfel, więc nie warto na tym oszczędzać, biorąc pod uwagę jak ważne zadanie wykonują. Zamiast kupowania drogich i oryginalnych części, spokojnie można sięgnąć po tańsze zamienniki od renomowanych producentów.

 

Płyn hamulcowy

Powinien być wymieniany co dwa lata lub co 60 tys. km. Jest on odporny na wysokie temperatury, wrze na ogół w temperaturze przekraczającej 200 stopni Celsjusza, ale jest bardzo higroskopijny. Chłonie on wodę, która mu szkodzi, obniżając temperaturę wrzenia. Po nawet 1,5 roku może ona spaść nawet o połowę.

Są to trzy podstawowe elementy układu hamulcowego, którego stan można łatwo i samodzielnie kontrolować. Podczas przeglądów okresowych można zawsze poprosić o sprawdzenie stanu zacisków, przewodów hamulcowych i tłoczków, zwłaszcza że są one narażone na uszkodzenia jeśli nie zostaną odpowiednio umocowane. Wszelkie kontrole i naprawy nie są drogie, choć oczywiście wszystko zależy od auta jakim się poruszamy. Płyn kosztuje tylko kilkanaście złotych za butelkę, natomiast tarcze do auta kupimy za około sto złoty, a komplet klocków za niewiele więcej.

 

Artykuł powstał we współpracy z Używane jak Nowe.

 
 

Katagoria: porady dla zmotoryzowanych
Słowa kluczowe: , , , , ,
Opublikowano 2 lata temu.
Publikacja była czytana: 1508  razy.