Oszczędność z Bosch

Rozwiązania Bosch pomagają kierowcom oszczędzać paliwo z każdym przejechanym kilometrem.

Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technicznym roczne rachunki za paliwo można obniżyć o kilka procent. Przykłady tych rozwiązań to rozbudowany system Start/Stop firmy Bosch i układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości ACC, który umożliwia bezpieczną jazdę ze stałą prędkością. – Innowacje Bosch pomagają kierowcom oszczędzać paliwo z każdym przejechanym kilometrem – mówi Stefan Seiberth, prezes działu branżowego Gasoline Systems w spółce Robert Bosch GmbH.

 

Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technicznym roczne rachunki za paliwo można obniżyć o kilka procent. Przykłady tych rozwiązań to rozbudowany system Start/Stop firmy Bosch i układ adaptacyjnej kontroli prędkości i od-ległości ACC, który umożliwia bezpieczną jazdę ze stałą prędkością. Fot. Bosch

Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technicznym roczne rachunki za paliwo można obniżyć o kilka procent. Przykłady tych rozwiązań to rozbudowany system Start/Stop firmy Bosch i układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości ACC, który umożliwia bezpieczną jazdę ze stałą prędkością. Fot. Bosch

 

Poniżej przedstawiamy nowe rozwiązania techniczne, które pomagają w oszczędzaniu paliwa:

 

Układ bezpośredniego wtrysku paliwa – oszczędność paliwa co najmniej o 12%

Wtrysk bezpośredni jest od wielu lat popularny w silnikach Diesla. Dzięki nowoczesnym układom Common Rail począwszy od 1997 roku silniki wysokoprężne zmieniły wizerunek i obecnie są kojarzone z dynamiką jazdy oraz oszczędnością. Obecnie już co drugi nabywca nowego samochodu w Niemczech sięga po wersję z silnikiem Diesla. Równolegle rozwijają się także układy bezpośredniego wtrysku benzyny, który staje się standardem. W połączeniu z downsizingiem i turbodoładowaniem, układ bezpośredniego wtrysku benzyny obniża zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2 o ok. 12%. Dodatkowo, udoskonalone silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim zyskują na mocy i dynamice jazdy.

 

Bezstopniowa przekładnia CVT – oszczędność paliwa do 7%

Pokonywanie stromych wzniesień może być uciążliwe. W samochodzie ze skrzynią manualną kierowca musi wciąż zmieniać biegi. Pomocna w takich sytuacjach okazuje się automatyczna skrzynia biegów, która zdejmuje z kierowcy ciężar operowania sprzęgłem i wyboru biegu. Najnowsze skrzynie automatyczne posiadają nawet 9 biegów, co pozwala na dobór odpowiedniego przełożenia w każdej sytuacji. Bezstopniowa skrzynia CVT (Conti-nuously Variable Transmission) umożliwia natomiast płynną jazdę przy sta-łej prędkości obrotowej silnika. Atuty przekładni CVT są widoczne zwłaszcza w ruchu miejskim, gdy samochód często się zatrzymuje. Redukcja zużycia paliwa może w tym wypadku wynieść nawet 7%, ponieważ silnik współpracujący ze skrzynią CVT zawsze pracuje efektywnie.

 

Układ Start/Stop – zerowe zużycie paliwa, gdy stoisz na czerwonym świetle: oszczędność paliwa co najmniej o 5%

Już dziś co drugi produkowany w Europie Zachodniej samochód jest wyposażony w układ Start/Stop. W wielu modelach pojazdów funkcja ta jest standardem dostępnym bez dopłaty – od małych i tanich samochodów, aż po limuzyny klasy wyższej. Układy Start/Stop obniżają zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2 w nowym europejskim cyklu jezdnym (NEFZ) o maksymalnie 5%, a w cyklu stricte miejskim nawet o 8 %. Przy dużej intensywności ruchu ulicznego, zwłaszcza w godzinach szczytu, potencjał oszczędności jest jeszcze większy.

 

Napędy alternatywne – samochód zasilany gazem ziemnym CNG opłacalny już przy przebiegu 7 000 kilometrów rocznie

Silniki zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG) stały się już poważną alternatywą w samochodach produkowanych seryjnie. Wybór samochodu osobowego jest opłacalny już przy rocznym przebiegu 7 000 km. Gaz ziem-ny jest nawet o 50% tańszy od benzyny. W porównaniu do konwencjonalnego silnika benzynowego emisję CO2 można zmniejszyć o 25%. Układ CNG Bosch umożliwia rozruch pojazdu z wykorzystaniem gazu, co pozwala cały czas korzystać z niedrogiego gazu. Inne układy zasilania gazem wykorzystują w fazie rozruchu drogą benzynę.

 

Elektryfikacja – oszczędność paliwa do 60%

Dzięki nowym układom Strong Hybrid firmy Bosch zużycie paliwa może spaść o 15% do 25%. Wielu producentów pojazdów oferuje zelektryfikowane napędy już za niewielką dopłatą. Dlatego zakup samochodu hybrydowe-go jest opłacalny już od klasy średniej, np. Golfa. W zamian nabywca otrzymuje oszczędny napęd, który dzięki funkcji Boost zapewnia jeszcze większą przyjemność z jazdy. Zdecydowanie droższe są hybrydy typu Plug-In, z możliwością ładowania z gniazdka elektrycznego. Jednak umożliwiają one obniżenie kosztów energii nawet o 90%. Wersja Plug-In jest najodpowiedniejsza w wypadku samochodów klasy średniej, SUV-ów lub samochodów sportowych.

 

Tryb żeglowania – jazda z wyłączonym silnikiem daje oszczędność paliwa o 10%

Funkcja żeglowania układu Start/Stop zapewnia niski poziom emisji oraz cichą i płynną jazdę na dłuższych odcinkach. System wyłącza silnik w trak-cie jazdy z rozpędu, dzięki czemu nie zużywa on paliwa. Dzięki temu w trakcie normalnej jazdy można zaoszczędzić do 10% paliwa. Silnik jest wyłączany bez ingerencji kierowcy, gdy tylko układ rozpozna, że możliwe jest utrzymanie prędkości w wyniku jazdy siłą rozpędu – np. przy lekkim spadku lub po zdjęciu nogi z pedału gazu. Gdy kierowca naciśnie pedał gazu lub hamulca, silnik włącza się ponownie.

 

Inteligentna nawigacja – jazda z siłą rozpędu przed znakami sygnalizującymi teren zabudowany

Inteligentna nawigacja Bosch analizuje dane z mapy i pomaga sterować układem napędowym pojazdu, dzięki czemu kierowcy mogą zaoszczędzić do 15% paliwa. Na podstawie znanego przebiegu trasy sterownik silnika stale oblicza zapotrzebowanie na napęd i odpowiednio steruje pracą silnika spalinowego lub elektrycznego. Program nawigacyjny rozpoznaje na przy-kład, że po dwóch kilometrach trasy biegnącej w dół znajduje się znak początku terenu zabudowanego. Odcinek ten samochód może przejechać w oszczędnym trybie żeglowania. Możliwy jest także odzysk energii i zasilenie nią później silnika elektrycznego.

 

Układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości ACC – jazda ze stałą prędkością pozwala zaoszczędzić do 5% paliwa

Układ ACC ułatwia kierowcy prowadzenie samochodu, ponieważ samo-czynnie utrzymuje zadaną prędkość jazdy. System rozpoznaje samochody jadące z przodu i zachowuje bezpieczny odstęp. Czujniki radarowe monitorują otoczenie, dzięki czemu prędkość jazdy jest automatycznie dopasowywana. Układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości jest obecnie dostępny także w mniejszych samochodach jako opcja i pozwala zaoszczędzić do 5% paliwa. System utrzymuje prędkość na stałym poziomie i zapewnia silnikowi pracę w najbardziej efektywnym zakresie obrotów.

Potencjalne oszczędności podawane w niniejszym artykule odnoszą się każdorazowo do konkretnego układu. Z punktu widzenia praw fizyki oszczędność sumaryczna powyżej 100% jest niemożliwa.
 
 

Katagoria: porady dla zmotoryzowanych
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 4 lata temu.
Publikacja była czytana: 523  razy.