Przygotuj swój samochód do jesieni

Większość kierowców wie, jak przygotować auto na lato czy na zimę. Trudno im jednak określić, co trzeba sprawdzić w samochodzie przed nadejściem jesieni. A jest to okres, kiedy samochód musi być przygotowany na pogodowe niespodzianki.

 

Jesień mamy piękną w tym roku. Ciepłą, słoneczną. Prawdziwe babie lato. Ale piękna pogoda nie powinna nas zwieść. To czas na przygotowanie samochodu do chłodniejszych dni, deszczowej słoty, opadających liści i chłodu. Podpowiadamy, o co zadbać koniecznie, aby samochód nie sprawiał przykrych niespodzianek podczas zmiany pogody na gorszą.

 

Śnieg potrafi zaskoczyć nie tylko drogowców

Jazda po wybojach i dziurach, których pełno na naszych drogach, najeżdżanie na krawężniki podczas parkowania powodują, że w kołach nie ma równomiernego ciśnienia. To rzecz, którą bezwzględnie należy skontrolować przed nadejściem jesieni. Przy temperaturze poniżej 7 stopni Celsjusza należy zmienić opony na zimowe, aby nie dać się zaskoczyć śniegom i śliskiej nawierzchni. Zaskoczeni przez śnieg kierowcy mogą mieć problemy na ośnieżonej drodze, a letnie opony i śnieg to niemal gwarancja kolizji.

 

Nadwozie przygotowane do zimy

Dopóki dni są jeszcze w miarę długie, a pogoda dopisuje, warto zatroszczyć się o stan nadwozia, i zabezpieczenia ewentualnych uszkodzeń i ognisk korozji. Trudno przeprowadzić solidną naprawę, gdy dni stają się zimne i krótkie.

 

Poprawa widoczności, czyli wycieraczki i szyby

Niewielki wydatek poprawiający widoczność. Zatroszczyć się trzeba głównie o przednią szybę, którą należy dokładnie umyć, usuwając z niej owady. Można to zrobić za pomocą specjalnych preparatów do usuwania owadów. Należy unikać specyfików, które rozmazują się na szybie podczas kontaktu z płynem do spryskiwaczy. Kolejna rzecz to pióra wycieraczek. Należy je dokładnie umyć, najlepiej środkiem z alkoholem. Na ściereczce nie powinno być śladu brudu. Jeśli pióro wycieraczki jest popękane lub wyszczerbione, to lepiej je wymienić na nowe. Lepiej pracować raczej nie będzie. Skontrolować trzeba również aluminiowe trzpienie, na których osadzone są wycieraczki. Jeśli miejsce obrotu ulega tlenieniu, trzeba je przemyć preparatem bezacetonowym, używanym do mycia zacisków hamulcowych, ewentualnie sprayem elektrycznym. Możesz to miejsce zabezpieczy smarem teflonowym. Pamiętaj, że tłusty smar może unieruchomić wycieraczki.

 

Uszczelki w drzwiach i prowadnice szyb

Jesienią wilgoć przedostaje się do wnętrza samochodu. Uszczelki w drzwiach oraz prowadnice szyb koniecznie należy przemyć preparatem silikonowym lub glicerynowym. Uszczelki pokryte sproszkowanym welurem należy umyć wodą z mydłem, doraźnie używając spraya silikonowego w newralgicznych miejscach.

 

Elektryka nie lubi wilgoci

Elektryka nie lubi wilgoci, a jesienią w powietrzu jej coraz więcej. Koniecznie trzeba się zatroszczyć o stan kabli w samochodzie, wyczyścić styki, wyczyścić i zakonserwować kable wysokiego napięcia w starszych autach, w nowszych, między innymi klemy akumulatora i skrzynki bezpieczników. Bezpieczniki i styki, na których pojawia się szary nalot, można potraktować sprayem do elektryki. Skrzynkę bezpiecznikową koniecznie trzeba oczyścić z brudu i kurzu, który lubi wiązać wilgoć.

 

Wentylacja i klimatyzacja czyli bez problemu zaparowanych szyb

Kanały wentylacyjne należy oczyścić, odkurzyć, wydezynfekować. Starannie oczyścić wyloty, również te pod fotelami i deską rozdzielczą, należy też wymienić filtr pyłkowy, który, pełen kurzu i pyłów, pochłania również wilgoć, tłocząc ją do wnętrza samochodu. Nie wolno też zapominać o używaniu klimatyzacji, dzięki której wysuszysz mokre dywaniki i odparujesz szyby.

 

Płyny eksploatacyjne w samochodzie

Płyny eksploatacyjne używane w samochodzie, często mają inne właściwości dla okresu letniego, a inne dla okresu zimowego. Tak jest na przykład z płynem do spryskiwaczy, który, niewymieniony z letniego na zimowy może uszkodzić pompkę spryskiwaczy, która nie jest tanim elementem do wymiany. Jesienią należy wymienić również olej silnikowy, tak aby zimą w silniku znajdował się olej nieprzepracowany, który zapewni silnikowi lepszy tzw. “lepszy start”. Należy pamiętać, że praca na nierozgrzanym silniku powoduje większe zużycie elementów silnika. Przy wymianie oleju należy wymienić równocześnie filtry w aucie.

 

Autor artykułu:
Artykuł przygotowała firma Drogowi Pomocnicy z Warszawy zajmująca się całodobową pomocą drogową.
 
 

Katagoria: porady dla zmotoryzowanych
Słowa kluczowe: , , , , , , , , , ,
Opublikowano 1 rok temu.
Publikacja była czytana: 1829  razy.