Zawieszenia pneumatyczne a stalowe – gdzie tkwi przewaga?

Choć zawieszenia pneumatyczne wydają się być szczytowym osiągnięciem techniki, icn konstrukcja jest doskonale znana już od niemal 30 lat. Dziś poduszki pneumatyczne stanowią nie tylko obowiązkowy element wyposażenia luksusowych limuzyn i ultra-szybkich gran tourismo, ale także pojazdów stricte użytkowych. Skąd bierze się tak znacząca popularność takiego rozwiązania?

 

Postęp był nieunikniony

Tradycyjne systemy zawieszeń bazują na połączeniu układu amortyzującego ze stalowym systemem resorującym. Takie konstrukcje znane są właściwie od początków motoryzacji, gdzie najpierw stosowano resory piórowe, do których później zaczęto dokładać amortyzatory olejowe.

Postęp technologiczny, jaki dokonał się na przestrzeni lat, wprowadził znaczące zmiany, które w istotny sposób wpłynęły na właściwości trakcyjne pojazdów, ich możliwości przewozowe oraz na komfort podróżowania. Zaczęto stosować sprężyny śrubowe, a amortyzatory olejowe coraz częściej zastępowano gazowymi. Prawdziwą rewolucją były jednak zawieszenia pneumatyczne.

Zawieszenia konwencjonalne a pneumatyczne

Podczas gry udoskonalane systemy konwencjonalnego zawieszenia stanowiły ledwie ewolucję układu, poduszki pneumatyczne okazały się prawdziwą rewolucją. Cały system bazuje na połączeniu mieszków powietrznych z amortyzatorami pneumatycznymi. Poduszki pneumatyczne zastępują zatem tradycyjny, stalowy układ resorujący w postaci piór lub sprężyn. Napędem poduszek pneumatycznych jest kompresor, który odpowiada za pompowanie powietrza. Sprężarka może być napędzana silnikiem samochodu lub niezależnym układem elektrycznym. Za sterowanie całością odpowiada elektronika, która pilnuje wszystkich parametrów jazdy.

W poduszkach pneumatycznych, łączących się z wahaczem/wahaczami zawieszenia, umieszczony jest tłok, który porusza się wraz z ruchem koła pojazdu w płaszczyźnie góra-dół. Integralnym elementem poduszek pneumatycznych jest także zawór poziomujący, który dba o zachowanie stałego prześwitu. Najbardziej zaawansowane warianty wyposażone są także w elektrozawory, pozwalające na ustawienie właściwej wysokości nadwozia pojazdu.

Gdzie tkwi przewaga?

Przewaga systemów pneumatycznych nad konwencjonalnym zawieszeniem jest ogromna. Mieszki powietrzne zapewniają możliwość utrzymania stałego prześwitu pojazdu, co jest niezwykle istotne w samochodach przystosowanych do przewożenia ładunków o znacznej masie. Stały, niewrażliwy na obciążenie prześwit pozwala na zachowanie optymalnych parametrów aerodynamicznych pojazdu, zapewnia korzystny rozkład mas pomiędzy osiami i bezpośrednio wpływa na własności trakcyjne obciążonego pojazdu. Oznacza to, że samochód prowadzi się pewnie i stabilnie, bez względu na ciężar, jaki spoczywa na jego osiach.

miechy pneumatyczne

To jeszcze nie wszystko, niewątpliwą zaletą poduszek pneumatycznych jest także komfort. Wybieranie nierówności oraz tłumienie drgań stoi na bardzo wysokim poziomie, co jest niezwykle istotne zwłaszcza dla kierowców, poruszających się po polskich drogach. Taka charakterystyka wpływa nie tylko na komfort podróżujących, ale także na bezpieczeństwo przewożonego ładunku.

Warto wspomnieć także o możliwościach najbardziej zaawansowanych układów pneumatycznych. Zmiana charakterystyki tłumienia oraz wysokości prześwitu to kwestia jednej chwili. Ma to ogromne znaczenie, zarówno w ruchu autostradowym, jak i podczas jazdy po nierównych, wyboistych duktach.

Wytrzymałość to podstawa

W transporcie towarowym i osobowym liczy się przede wszystkim wytrzymałość i niezawodność zastosowanych rozwiązań. Pewność, że pojazd dotrze do celu bez żadnych problemów, jest na wagę złota. Usunięcie defektu zawieszenia obciążonego pojazdu, jest praktycznie niemożliwe do wykonania w warunkach drogowych. Mieszki pneumatyczne charakteryzują się znacznie wyższą wytrzymałością niż tradycyjne resory. Przebiegi rzędu 500 000 km nie są w tym przypadku niczym niezwykłym.

Tekst powstał we współpracy z WibroizolacjaPolska.pl, firmie dostarczającej poduszki pneumatyczne i inne podobne wyposażenie.

 
 

Katagoria: porady dla zmotoryzowanych
Słowa kluczowe: , , ,
Opublikowano 2 lata temu.
Publikacja była czytana: 1680  razy.