Katagoria: targi i wystawy, opublikowano 10 miesięcy temu.


Samochód przyszłości wg Bosch na IAA 2015

 
bosch iaa 2015 2
 

Na 66. Międzynarodowej Wystawie Samochodów (IAA) we Frankfurcie nad Menem Bosch zaprezentuje swoje rozwiązania dotyczące samochodu przyszłości: zelektryfikowanego, zautomatyzowanego i podłączonego do sieci.

 

Silniki wysokoprężne i benzynowe: ciśnienie wzrasta

Wtrysk oleju napędowego: Bosch zwiększa ciśnienie paliwa w silnikach wysokoprężnych do 2700 barów. Zwiększone ciśnienie wtrysku jest kluczem do redukcji tlenków azotu i cząstek stałych. Im wyższe jest ciśnienie, tym paliwo dokładniej się rozpyla i lepiej miesza z powietrzem w cylindrze. Oznacza to, że paliwo spala się możliwe całkowicie i czyściej.

Digital Rate Shaping: Ta nowa technologia Diesla pozwala jednocześnie znacznie zmniejszyć emisje, zużycie paliwa i poziom hałasu spalania. W odróżnieniu od stosowanego dotychczas wtrysku wstępnego i głównego, proces podawania paliwa jest tutaj podzielony na wiele drobnych iniekcji paliwa. Wynikiem tego jest łagodny proces spalania z bardzo krótkimi odstępami między poszczególnymi wtryskami paliwa.

Bezpośredni wtrysk benzyny: Bosch zwiększa ciśnienie paliwa w silnikach benzynowych do 350 barów. Rezultatem jest lepsze rozpylenie paliwa, bardziej efektywne przygotowanie mieszanki, zmniejszone tworzenie się powłoki na ścianach cylindra i krótsze czasy wtrysku. W porównaniu z systemem o ciśnieniu 200 barów środki te znacznie obniżają emisję cząstek stałych. Zalety systemu o ciśnieniu 350 barów są widoczne w chwilach dużego obciążenia i dynamicznej pracy silnika – innymi słowy podczas intensywnego przyspieszania lub przy dużych prędkości.

Turbodoładowanie: Układ doprowadzania powietrza do silnika odgrywa znaczącą rolę w spełnieniu rygorystycznych norm emisji spalin. Przez odpowiednie dobranie turbodoładowania, recyrkulacji spalin i odpowiednich funkcji sterownika możliwe jest osiągnięcie dalszego znaczącego zmniejszenia podstawowych emisji spalin (w tym tlenków azotu) w rzeczywistych sytuacjach drogowych. Ponadto zużycie paliwa daje się zmniejszyć o kolejne 2 do 3 procent mierzone w europejskim cyklu jazdy.

Zmienna geometria w turbosprężarce: Bosch Mahle Turbo Systems (BMTS) opracował nową generację zmiennej geometrii dolotu w turbosprężarkach (VTG) w oparciu o zasadę, która w przyszłości może być szerzej stosowana w silnikach benzynowych. Zasadniczym przełomem jest uzyskanie mniejszej skłonności turbosprężarek do deformacji w podwyższonej temperaturze i większej zdolności do wytrzymywania utrzymujących się obciążeń w temperaturze 900 °C – BMTS opracował nawet egzemplarze, które radzą sobie z temperaturami do 980 stopni Celsjusza. Silniki wyposażone w nowe rozwiązanie turbosprężarek będą rozwijały większą moc lub staną się oszczędniejsze. To samo odnosi się do silników wysokoprężnych, w których mniejsza szczelina łopatek kierownicy zwiększa dodatkowo sprawność turbiny o zmiennej geometrii.

 

Układ napędowy podłączony do sieci: zmniejszone emisje i zużycie paliwa

Filtr cząstek stałych połączony z nawigacją: Dzięki podłączeniu do sieci Bosch może regulować regenerację filtra cząstek stałych za pomocą elektronicznego horyzontu – to znaczy na podstawie danych z nawigacji przewidujących trasę przejazdu. To może oznaczać na przykład, że filtr regeneruje się wcześniej podczas jazdy na autostradzie, aby mógł być w pełni funkcjonalny, gdy pojazd powróci do ruchu miejskiego.

Predykcyjny napęd: Horyzont elektroniczny oferuje szczegółowy podgląd trasy przejazdu. Oprogramowanie nawigacji wie, że na przykład zaledwie za kilka kilometrów samochód znajdzie się w centrum miasta lub w strefie o małym natężeniu ruchu kołowego. Wówczas pojazd będzie wcześniej ładował akumulatory tak, aby mógł przejechać przez ten obszar na silniku elektrycznym, a więc w trybie zerowej emisji. W przyszłości te dane nawigacyjne zostaną uzupełnione o bieżące informacje drogowe z Internetu. Samochód będzie wówczas także wiedział, gdzie należy oczekiwać korków lub przejściowych prac drogowych.

Aktywny pedał przyspieszenia: Aktywny pedał przyspieszenia Boscha pomaga zaoszczędzić paliwo, pokazując kierowcy delikatnymi wibracjami optymalne dla zużycia paliwa położenie pedału. Rozwiązanie to pomaga osiągnąć oszczędności paliwa na poziomie nawet 7 procent. Jeżeli pojazd posiada systemy wspomagania kierowcy, takie jak adaptacyjny tempomat (ACC), to pedał staje się wskaźnikiem ostrzegawczym. W połączeniu z systemem nawigacji lub kamerą, która rozpoznaje znaki drogowe, innowacyjny pedału „gazu” Boscha daje wibracjami kierowcy sygnał ostrzegawczy, że na przykład zbliża się do niebezpiecznego zakrętu ze zbyt dużą prędkością.

 

Elektryfikacja: zwiększony zasięg dzięki konsekwentnej optymalizacji systemu

Technologia litowo-jonowa: Jeśli samochody elektryczne mają stać się w ciągu najbliższych lat bardziej powszechne, muszą być wyraźnie tańsze. Kluczową rolę będzie tutaj odgrywać technologia akumulatorów. Bosch oczekuje, że do roku 2020 akumulatory przy dwukrotnie większej gęstości energii będą kosztować połowę obecnej ceny. W celu prowadzenia badań nad nową generacją baterii litowo-jonowych Bosch połączył siły z GS Yuasa oraz Mitsubishi Corporation tworząc joint venture Lithium Energy and Power.

System akumulatorów: Bosch wykorzystuje wiele metod do przyspieszenia rozwoju akumulatorów o wysokiej wydajności. Nowatorski układ sterowania firmy Bosch, jako część systemu akumulatorów, monitoruje i reguluje cele w kompletnym systemie. Inteligentne zarządzanie akumulatorami może zwiększyć zasięg samochodów nawet o 10 procent.

Zarządzanie ogrzewaniem i klimatyzacją w samochodach elektrycznych: Większy akumulator nie jest jedynym sposobem na zwiększenie zasięgu pojazdu elektrycznego –bBowiem włączona klimatyzacja i ogrzewanie mogą znacznie zmniejszyć ten zasięg. Bosch oferuje obecnie inteligentny system zarządzania termicznego. Działa on znacznie wydajniej niż w poprzednich wersjach, dzięki czemu może rozszerzyć zasięg nawet o 25 procent. Za pomocą systemu regulowanych pomp i zaworów następuje zbieranie zimna i ciepła u źródeł ich powstawania – a więc na przykład w elektronicznym układzie mocy. Ciepło może być następnie wykorzystane do ogrzewania kabiny. Takie zintegrowane zarządzanie temperaturą redukuje zimą zapotrzebowanie na moc przez system ogrzewania nawet o 60 procent.

Hybryda z instalacją 48 V: Na targach IAA 2015 Bosch zaprezentuje drugą generację hybrydy z instalacją 48 V. To zmodyfikowane rozwiązanie najprostszej hybrydy pozwala zaoszczędzić do 15 procent paliwa i dostarcza dodatkowe 150 Nm momentu obrotowego. W tej drugiej generacji silnik elektryczny jest zintegrowany ze skrzynią biegów. Zarówno silnik elektryczny jak i spalinowy dają się rozłączać za pomocą sprzęgła, co oznacza, że mogą niezależnie od siebie dostarczać napęd do kół. Umożliwia to parkowanie w trybie całkowicie elektrycznym, a także krótkotrwałe jazdy z napędem czysto elektrycznym, na przykład w korku.

 

Na drodze do zautomatyzowanej jazdy: pomoc przy omijaniu, skręcaniu i przy dużym natężeniu ruchu

Asystent omijania: Stanowi pomoc dla kierowców, którzy muszą ominąć przeszkodę na drodze. Czujniki radarowe i wideo wykrywają przeszkodę
i dokonują pomiaru. Asystent pomaga nawet niedoświadczonym kierowcom wykonać manewr omijania ingerując w ruch kierownicy. Dzięki temu 25 procent szybciej daje się osiągnąć maksymalny kąt skrętu i utrzymać bezpieczne zachowanie pojazdu nawet w bardzo skomplikowanych sytuacjach.

Asystent skręcania w lewo: Skręcając w lewo na dwukierunkowej drodze można łatwo nie zauważyć nadjeżdżającego pojazdu. Ten asystent wykorzystuje dwa czujniki radarowe z przodu pojazdu w celu monitorowania ruchu z przeciwka. Jeśli przerwa w ruchu jest zbyt mała do wykonania skrętu, system zapobiega ruszeniu pojazdu do przodu. Ewentualnie, jeśli zderzenie z nadjeżdżającym pojazdem jest nieuniknione, system zatrzymuje w porę skręcanie, wykonując manewr automatycznego hamowania awaryjnego.

Asystent jazdy w korku: Asystent jazdy w korku bazuje na czujnikach
i funkcjonalności systemu ACC start-stop oraz asystenta utrzymywania pasa ruchu. Przy dużym natężeniu ruchu system automatycznie podąża za pojazdem z przodu do prędkości 60 kilometrów na godzinę. W tym celu system nie tylko przyspieszenia i hamuje, ale również utrzymuje pojazd na pasie drogi dokonując korekty kierownicą. Kierowca nie czuje się obciążony. Wszystko co musi robić, to monitorowanie systemu.

Pilot autostradowy: Pilot autostradowy jest wysoce zautomatyzowaną funkcją jazdy, która przejmuje pełną kontrolę nad samochodem podczas jazdy autostradą. Warunkiem realizacji tego celu są niezawodne monitorowanie całego otoczenia pojazdu przez czujniki, bardzo dokładne i aktualne dane z map, jak również wydajne sterowniki połączone ze sobą siecią. Gdy pojazd wjeżdża na autostradę, kierowca może włączyć funkcję i oprzeć się wygodnie. Zanim zakończy się zautomatyzowana część podróży, pilot autostrady ostrzega kierowcę i wzywa go do ponownego przejęcia kontroli nad pojazdem. Bosch już testuje tę funkcję w specjalnie wyposażonych pojazdach na drogach publicznych. Zakładając, że zostaną wprowadzone niezbędne zmiany ram prawnych – przede wszystkim w Konwencji Wiedeńskiej o Ruchu Drogowym, regulamin EKG ONZ R79 – pilot autostrady może być gotowy do produkcji seryjnej w roku 2020.

Kamera stereowizyjna: Kamera stereowizyjna Boscha z 12-centymetrowym rozstawem osi optycznych obu obiektywów jest najmniejszą tego rodzaju kamerą dostępną obecnie do zastosowań motoryzacyjnych. Wykrywa ona pieszych, obiekty, znaki drogowe oraz wolne miejsca i stanowi rozwiązanie jednoczujnikowe dla różnych systemów wspomagających kierowcę. Kamera znalazła już seryjne zastosowanie w samochodach Jaguar XE i Land Rover Discovery Sport. Oba pojazdy wykorzystują kamerę do systemów hamowania awaryjnego w ruchu miejskim i pozamiejskim (AEB City, AEB Interurban). W czasie jazd pokazowych w ramach New Mobility World Jaguar Land Rover i Bosch demonstrują kolejne rozwiązania prototypowe, które są możliwe do realizacji wyłącznie z wykorzystaniem kamery stereowizyjnej. Należą do nich system ochrony pieszych, asystent strefy zabudowy oraz asystent obliczania wysokości przejazdu.

 

Inteligentniejsze parkowanie: znalezienie i zgłoszenie wolnego miejsca parkingowego, bezpieczne parkowanie lub zlecenie zaparkowania

Aktywne zarządzanie parkowaniem: Rozwiązanie Boscha dotyczące zarządzania parkowaniem ułatwia kierowcom znajdowanie miejsca parkingowego i pomaga operatorom parkingu poprawić wykorzystanie swojej powierzchni. Zainstalowane w nawierzchni czujniki wskazują, czy miejsce jest zajęte lub wolne. Czujniki przekazują te informacje bezprzewodowo do serwera, gdzie dane są w czasie rzeczywistym nanoszone na mapę. Kierowcy mogą następnie uzyskać dostęp do tej mapy na swoich smartfonach czy w Internecie, co pozwala im skierować się do dostępnego miejsca.

Inteligentne parkowanie z przyczepą: Inteligentny system parkowania przyczepy oferuje wygodny dla kierowców sposób sterowania pojazdem i przyczepą
z zewnątrz przy użyciu smartfona lub tabletu. Jest to możliwe za pomocą interfejsów łączących z układem kierowniczym o elektrycznym wspomaganiu,
z układem hamulcowym, układem sterowania silnika, z automatyczną skrzynią biegów oraz z funkcją pomiaru kąta złamania. Korzystając z aplikacji kierowca może pozostając na krawężniku wybrać wstępnie kierunek i prędkość jazdy.
A następnie może palcem sterować kątem złamania przyczepy i bezpiecznie zaparkować zestaw.

Parkowanie oparte na wspólnocie: W wielu dzielnicach mieszkalnych i centrach miast wolne miejsca parkingowe przy ulicy są rzadkością. System community-based parking (parkowanie oparte na wspólnocie) Boscha sprawia, że poszukiwanie wolnych miejsc do zaparkowania staje się łatwiejsze. W czasie przejeżdżania ulicą auto rozpoznaje i mierzy luki między zaparkowanymi samochodami, wykorzystując przy tym czujniki systemu pomocy parkowania. Zarejestrowane informacje zostają przeniesione do cyfrowej mapy drogowej. Następnie Bosch potwierdza dane korzystając z inteligentnego przetwarzania informacji i dokonuje prognozy sytuacji parkingowej. Mapa cyfrowa jest dostępna w czasie rzeczywistym pojazdom znajdującym się w sąsiedztwie, co pozwala kierowcom udać się w odpowiednie miejsca. Gdy zostanie ustalona wielkość dostępnego miejsca parkingowego, to jest również możliwe szukanie przestrzeni pod kątem określonego typu pojazdu, na przykład dla miniauta lub samochodu kempingowego. Im więcej samochodów uczestniczy w systemie community-based parking, tym mapa jest bardziej szczegółowa i aktualna.

System multi-kamer: Cztery kamery bliskiego zasięgu zamontowane w pojeździe dostarczają kierowcy dobry podgląd sytuacji podczas parkowania
i manewrowania. Kamery o kącie widzenia 190 stopni każda są w stanie uchwycić całe otoczenie pojazdu. Dzięki specjalnej technice wizualizacji monitor na desce rozdzielczej wyświetla obraz 3D, który jest praktycznie bez zniekształceń. Ponadto kierowca może wybrać dowolną perspektywę tak, aby zobaczyć nawet małe przeszkody w strefie parkowania.

W pełni zautomatyzowane parkowanie: Automated Valet Parking (ang. zautomatyzowany parkingowy) to nazwa funkcji, którą Bosch nie tylko zwalnia kierowców z szukania miejsca parkingowego, ale także umożliwia pojazdowi samodzielnie zaparkować się. Kierowca po prostu zostawia swój samochód przy wjeździe na parking. Następnie za pomocą aplikacji w smartfonie wydaje pojazdowi polecenie, aby znalazł sobie miejsce do parkowania. Dokładnie w taki sam sposób samochód na żądanie powraca do kierowcy. W pełni zautomatyzowane parkowanie będzie wymagało kilku rzeczy, w tym inteligentnej infrastruktury parkingu, czujników parkowania w pojeździe i ich łączności z parkingiem. Samochód i parking komunikują się ze sobą – czujniki w podłożu określają na przykład, gdzie znajdują się wolne miejsca parkingowe, i przekazują te informacje do samochodu. Bosch samodzielnie rozwija wszystkie niezbędne komponenty do zautomatyzowanego parkowania.

Bezpieczniej, efektywniej i bardziej komfortowo dla kierowców

Systemy wyświetlania: Systemy nawigacyjne, nowe czujniki i kamery w pojeździe oraz połączenie z Internetem oznacza zalew informacji dla kierowców. Systemy wyświetlania muszą zatem tworzyć priorytety i prezentować informacje w taki sposób, aby można je było odbierać jak najbardziej intuicyjnie. Umożliwiają to dowolnie programowane wyświetlacze Boscha. Nie są to już rozwiązania mechaniczne, lecz ekrany o wysokiej rozdzielczości przedstawiające wszystkie istotne informacje w formie elektronicznej w sposób, który jest elastyczny
i charakterystyczny dla aktualnej sytuacji. Technologia ta może być uzupełniona przez wyświetlacz typu Head-up Boscha, który pokazuje najważniejsze informacje bezpośrednio w polu widzenia kierowcy.

Ponadto Bosch zaprezentuje innowacyjny interfejs użytkownika, w którym wizualna i akustyczna interakcja jest uzupełniona przez elementy dotykowe. Podczas obsługi ekranu dotykowego palec otrzymuje wyczuwalną odpowiedź zwrotną, jakby obsługiwał przycisk. Następnie ten wirtualny przycisk trzeba nacisnąć mocniej, aby go uaktywnić. Zmniejsza to rozproszenie uwagi kierowcy, ponieważ nie musi już wzrokowo sprawdzać co robi.

Horyzont połączony z Internetem: Już dzisiaj horyzont elektroniczny dostarcza informacji na temat pochyłości i ostrości zakrętów, które uzupełniają dane
z nawigacji. W przyszłości horyzont podłączony do sieci będzie dostarczał dodatkowo aktualnych, a więc dynamicznych danych dotyczących na przykład korków, wypadków i przejściowych prac budowlanych. Rozwiązanie to umożliwia kierowcom bezpieczniej podróżować i daje jeszcze lepszy obraz sytuacji na drodze.

Bosch mySPIN to atrakcyjne rozwiązanie integracji smartfonu z pojazdem, co zapewnia bezpieczną jego obsługę w samochodzie. Oznacza to, że kierowca może nadal korzystać ze swoich ulubionych aplikacji w bezpieczny i typowy dla siebie sposób, zarówno na smartfonach z systemem Android jak i iOS. Te aplikacje są zredukowane tylko do istotnych informacji, a ich wyświetlanie
i sterowanie odbywa się za pomocą ekranu w pojeździe. Zostały one sprawdzone specjalnie pod kątem użytkowania w czasie jazdy, aby zapewnić minimalne odwrócenie uwagi i tym samym maksymalne bezpieczeństwo.

Ostrzeganie przed jadącymi pod prąd: W samych Niemczech radio wysyła każdego roku około 2000 ostrzeżeń o kierowcach jadących pod prąd. Najczęściej jednak ostrzeżenie przychodzi za późno, ponieważ takie przypadki zwykle kończą się średnio po 500 metrów – w niektórych sytuacjach z fatalnymi konsekwencjami. Bosch opracowuje nowe rozwiązanie oparte na chmurze, które
w przyszłości ma zapewnić ostrzeżenie w ciągu dziesięciu sekund. Ta funkcja ostrzegawcza może być włączana w postaci modułu oprogramowania do istniejących systemów audio lub aplikacji przy niedużych kosztach.

Drivelog Connect: Drivelog Connect to świadczone przez portal Drivelog rozwiązanie łączności z Internetem, które nadaje się również do starszych samochodów. Wszystko co jest potrzebne, to kompaktowy moduł bezprzewodowy, tzw. „klucz” (ang. dongle) oraz aplikacja w smartfonie. Oferuje ona wskazówki, jak prowadzić auto bardziej ekonomicznie, prezentuje występujące kody usterek w łatwo zrozumiałej formie i może w razie awarii nawiązywać kontakt z pomocą drogową i warsztatem.

Źródło
 
 


 

Słowa kluczowe: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Publikacja była czytana: 2539  razy.

1 komentarz

  1. Ta sprężarka od Mahle prezentuje się naprawdę dobrze.

    Odpowiedz

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *